asapettersson.blogg.se

Tankar&vardagsbetraktelser

kvällsgotta,

Kategori: Allmänt

I fredags gjorde jag gotta till filmen som va så himla enkelt.

I bottenlagret smälte jag 2 msk kokosolja, 0,5 dl kakao, 1 tsk stevia och 1 krm vaniljpulver. Blanda ihop det och häll i önskad mängd i formar, jag använde muffinsformar. Och, tjoff! in i frysen ca 15 minuter.
Lager 2 bestod av kokosolja och jordnötssmör. Smälte kokosoljan och blandade ut detta till en jämn sörja och hällde på lager 1. In i frysen igen. Om man vill ha extra nötter eller annat gott är det lämpligt att strö över det efter ca 5 minuter i frysen. När allt stelnat så är det klart, simpelt va!

I orginal receptet skulle det vara 1 msk stevia i varje lager. Jag är inget Bigfan av stevia då jag tycker det har konstig eftersmak så jag skippade nästan allt, men det gör man ju som man känner. Gott blev det iallafall, och nästa gång - ja det blir en nästa gång! kommer jag göra dessa i knäckform istället. :)



KOMMENTARER:

  • Anita säger:
    2014-01-27 | 23:16:10

    Hur många kalorier innehåller en ungefär? :)

    Svar: Jag vet inte riktigt hur mycket det blir eftersom jag inte räknar kalorier längre, men när jag gjorde dessa blev det ca 100kcal/bit skulle jag tro. Det blir ganska mycket eftersom att det är kokosolja och jordnötssmör, men jag tänker att det är bra fetter. Dessutom äter du inte så många eftersom att de är jääkligt mäktiga :)
    Åsa Pettersson

  • Anja säger:
    2014-01-28 | 18:43:06
    Bloggadress: http://anjablixherrlander.blogg.se

    Taaaaack Åsa!!!! För receptet alltså! Det här ska jag definitivt pröva :D

  • Anja säger:
    2014-02-02 | 20:19:24
    Bloggadress: http://anjablixherrlander.blogg.se

    Galet goda!! Bästa receptet ever :)))

Kommentera inlägget här: